Som alla säkert vet råder det nuförtiden rökförbud på inhägnade idrottsarenor utomhus. Och det är många som uppskattar att slippa röken. Samtidigt har det väckts frågor om alternativen. Nikotinpåsar, som exempelvis XQS, lyfts ju ofta fram som något som inte påverkar omgivningen på samma sätt som traditionell rökning. Men åtminstone i en del andra länder är även användningen av dessa reglerad, på arenor eller generellt.
Rökförbud på idrottsarenor – vad säger lagen?
Sveriges lagstiftning slår fast att rökning är förbjuden på platser som huvudsakligen är avsedda för idrottsutövning, förutsatt att de är inhägnade. Det omfattar alltså allt från stora arenor till mindre sportanläggningar. Syftet är att skydda både publik och aktiva från att utsättas för passiv rökning. Det här är dessutom ett förbud som inte bara gäller under evenemang utan även när anläggningarna står tomma.
Lagen gör inga undantag, vilket innebär att reglerna tillämpas strikt oavsett om det rör sig om en fotbollsarena, en tennisbana eller någon annan inhägnad idrottsplats. Även områden för försäljning inom arenorna omfattas. För entréerna råder däremot inte det generella förbud som gäller för många andra offentliga platser. Det är istället upp till respektive arenaägare att sätta upp sina egna regler.
Regler kring användning av nikotinpåsar – nationellt och internationellt
För den som vill kunna använda sig av nikotin utan att röka, är vitt snus är ett alternativ som är diskret och hänsynsfullt mot omgivningen. Till skillnad från rökning, som sprider skadliga ämnen omkring sig, är vitt snus fritt från både rök och lukt. De bidrar därför till en mer trivsam miljö på våra idrottsarenor.
Det finns heller inget allmänt förbud i Sverige mot användningen av nikotinpåsar, på idrottsarenor eller på offentliga platser. I flera andra länder har man dock gått längre. Det finns exempel på arenor som valt att införa strikta regler för både rökning och nikotinpåsar. I USA har till exempel Soldier Field Arena och Lenovo Center infört förbud som omfattar all form av nikotinanvändning, inklusive tobaksfria produkter.
Även en del arenor i Europa har valt att följa en liknande linje. En del länder går ännu längre. I Nederländerna är vitt snus förbjudet oavsett var man använder det. Och myndigheterna i Frankrike och Belgien har meddelat att de siktar på liknande förbud.
Publikens respons
Det svenska rökförbudet på idrottsarenor har onekligen gett en renare och mer trivsam miljö för publiken. Åskådarna kan njuta av evenemangen utan att störas av någon tobaksrök och det uppskattas särskilt av barnfamiljer och personer med känsliga luftvägar. Det bidrar också till en gemensam känsla av hänsyn och respekt.
Samtidigt har förbudet väckt frågor just om hur användningen av nikotinpåsar ska hanteras. Att det ofta saknas tydliga riktlinjer kan leda till osäkerhet bland såväl användare som arrangörer. Många svenska arenor står inför utmaningen att skapa smidiga lösningar som fungerar för alla.
Andra typer av svenska regler för nikotinpåsar
För ett par år sedan skärptes de svenska reglerna för nikotinpåsar, i syfte att stärka konsumentskyddet. Det handlar dock om bestämmelser som berör tillverkning, marknadsföring och försäljning, snarare än själva användningen av denna typ av produkter.
Bland annat infördes det nya krav på märkning. Förpackningarna måste nu innehålla tydliga hälsovarningar och en fullständig innehållsdeklaration. Syftet är att ge konsumenterna bättre information om produkternas innehåll och de möjliga riskerna med användningen.
Produktkontroll är en annan viktig del av de nya reglerna. Nikotinpåsar faller under livsmedelslagstiftningen och såväl tillverkare som importörer måste se till att produkterna uppfyller högt uppsatta standarder för kvalitet och säkerhet. Det innebär att regelbundna tester måste utföras.
Försäljningsställena ska dessutom följa gällande riktlinjer för egenkontroll, som bland annat omfattar rutiner för ålderskontroll och dokumentation av hur produkterna hanteras. Även marknadsföringen av vitt snus har reglerats hårdare. Den måste vara måttfull och får inte rikta sig till unga. Reklamen får enbart ge saklig information om produkten, utan inslag som kan uppfattas som lockande.